Praktiske tips til at afholde en turnering

Hvis man godt kunne tænke sig at prøve at arrangere en turnering, kan man jo lige så godt prøve at høre sig omkring, og få nogle gode råd med på vejen, da der jo er nogen der har prøvet det før. På denne side er der en masse forslag til hvordan man kan gøre det, og tips til ting man bør overveje og huske på, men det vigtigste råd kommer her: husk at det er dit arrangement, så du bestemmer hvordan det skal være, brug de forslag du godt kan lide, og glem resten.

Lokaler

Først og fremmest, hvor mange spilleborde er der plads til, de fylder trods alt en del. Der bør være ordentlig plads til at man kan komme rundt om bordene, også selvom der står stole. Selvsagt bør der være to stole til hvert bord.

Der skal være nogle støtteborde der skal stå under spillepladerne og disse skal stå stabilt - de må ikke vippe eller true med at falde sammen. Om man har et bord under hver spilleplade, eller lægger dem på skift så støttebordene står i samlingen mellem to spilleplader er for så vidt lige meget, men stabilitet er nøgleordet.

Støtteborde og stole får man som regel adgang til via lokalerne, ellers må man finde ud af at leje dem et sted. Hvis man skal leje det, skal man også til at tænke på transport. Hvordan skal borde, stole, bordplader, terræn og lignende transporteres frem og tilbage. Kan man låne en bil (og evt. trailer med pressening) et sted, eller skal man også ud at leje en bil.

Der er også andre ting man bør tænke over i forbindelse med lokaler. Er det f.eks. en af skolens idrætshaller er det værd at overveje hvor tæt den er - læs: er der koldt hvis man holder sin turnering i februar, er det en god idé at anbefale folk at tage en varm trøje med. Toilet forhold er naturligvis også vigtige, når man har mange mennesker samlet. Er der nok toiletter til folk, og om der bør købes ekstra sæbe og toiletpapir.

Så er der spørgsmålet om overnatning, som ofte volder problemer for arrangører. Der er formentlig regler der bestemmer om man må overnatte på stedet, og det er en god idé at undersøge i god tid forinden. Som oftest er det brandregler der bestemmer det, og man skal måske være forberedt på at skulle holde brandvagt natten igennem (der er hele tiden mindst én vågen).

Borde og terræn

Det er måske meget fint at have masser af plads til spilleborde, men det kræver jo også lige at man har bordpladerne, og ikke mindst terræn nok til at der er en passende mængde på alle borde. Det er klart at desto pænere terrænet og bordpladerne er, des gladere bliver spillerne for at spille på det. En ting mange spillere sætter pris på, er dog først og fremmest at bordpladerne har den korrekte størrelse.

Hvis man ikke selv har borde og terræn nok til den turnering man gerne vil holde, kan man prøve at spørge rundt i miljøet. Det er ikke utænkeligt at man kan låne eller leje bordplader og terræn af andre klubber eller turneringsarrangører.

Når der skal sættes terræn op bør der tænkes grundigt over til hvilket spil det er og hvilke scenarier der spilles til turneringen. F.eks. er det en dårlig idé med en lang flod på tværs af slagmarken, hvis man skal spille et capture scenarie i Warhammer Fantasy, da den spiller der står på den forkerte side af floden fra start, får et lidt trist spil. Man kan overveje at vedtage specifikke regler for visse terræntyper til turneringen, for at sikre en vis retfærdighed i forhold til de tanker man havde da man satte terræn op, men det er bedst at undgå problematikken fra start hvis det er muligt.

Andre ting med terræn er at der ikke må være for meget på et bord, så man ikke har en chance for at flytte rundt, eller for lidt, så man nærmest slås på en tom mark. Der skal også være plads mellem terrænstykkerne, så man kan flytte enheder imellem dem. Undgå også at lave for mange borde med klassiske opstillinger af terræn, f.eks. med en bakke i hver deployment zone. Vær kreativ, men ikke for kreativ.

Generelt er det at sætte terræn op ret vigtigt for folks spil, og man bør sikre sig at man har afsat nok tid til at det kan blive gjort ordentligt.

Mad

Så er der jo selvfølgelig også spørgsmålet om mad, drikke og lidt sødt til ganen. Nogle turneringer har mulighed for at have en kok og folk i en kiosk til at stå for den slags, men det er også noget man kan klare selv hvis man er nogle stykker og har faciliteterne til det.

Hvis man ikke har prøvet at lave mad til mange mennesker før, er det en god idé at snakke med nogen der har prøvet det før, for der er en del ting man skal have koordineret.

Hvis man synes at man har rigeligt at se til eller hvis lokalerne ikke giver mulighed for det, er det værd at tænke over at det ikke er nødvendigt at spørge for mad til folk. Det ses absolut som et plus at der er mad med i prisen, fordi det samlet set bliver billigere og forhåbentlig bedre end hvis de skal ud at købe fast food.

Hvis man ikke selv sørger for mad, skylder man sine gæster at undersøge hvor der kan købes ind i området, så de kan forberede sig på forhånd. Nogle gange kan man lave aftaler med et pizzaria om et kollektivt køb, så man måske sparer lidt på regningen - husk dog at advare dem i god tid om at I gerne vil bestille meget.

Selvom man måske ikke vil sørge for mad til gæsterne, kan man godt overveje at sørge for andre småting, som man rimelig nemt kan stå for selvom man skal have styr på selve turneringen. Man kan f.eks. købe nogle kasser sodavand, nogle poser slik, kaffe, finde en toastmaskine og lave nogle toast til folk og lignende og sælge ud af det - helst til en pris så man kun lige får dækket sine udgifter.

Man kan selvfølgelig også inkludere nogle af den slags ting i turneringsprisen, f.eks. gratis kaffe, købe et par poser æbler og stille dem frem eller hvad man ellers kan finde på. Det er noget der er rimelig let at håndtere og folk er glade for.

Program

Man skal selvfølgelig også have et program for weekenden. Først og fremmest er der spilblokkene, hvor længden af spillene skal tilpasses antallet af point man spiller med. Man har ofte pointstørrelser der passer til tre-fire timers spil, men det skal naturligvis fastsættes sådan at man kan nå et hyggeligt spil, uden at skulle haste sig igennem det. Omkring hvert spil bør der også være pauser, på f.eks. 15-30 min. og gerne mindst en time til frokost og aftensmad.

Det giver som regel plads til 5-6 spil i løbet af en weekend, alt efter hvor presset man har lyst til at lave programmet. Normalt har man f.eks. et spil fredag aften, 3-4 spil lørdag, og 1-2 spil søndag. Nogen arrangører tager enten fredagen eller søndagen fra, for at turneringen ikke tager hele weekenden, og så kan man enten tage et spil mindre, eller gøre programmet lidt mere presset de andre dage. Det er op til hvad man selv synes.

Man skal have undersøgt om der er bestemte tidspunkter man kan begynde at bruge lokalerne fra, og være ude fra dem igen. Hertil kommer opstilling og oprydning der også påvirker programmet. Det kan nemt tage nogle timer at stille borde og terræn op, og gøre alt klar til når spillerne ankommer, specielt fordi der som regel altid lige dukker et eller andet op, man skal have ordnet.

Når det kommer til oprydning bør man også have en rimelig margen inden man skal være ude af lokalerne (hvis man da har en frist), da oprydning godt kan tage længere end forventet. Terræn tager normalt længere tid at pakke ned end ud, da man skal gøre sig umage med at pakke det pænt. Derudover er der generel oprydning efter at der har været mange mennesker samlet et sted.

Erfaring viser at man allerhøjst kan regne med at nogle få af spillerne gider hjælpe til, men alle der gør, er kun en bonus til at man selv kommer tidligere hjem (ja, utak er verdens løn ;-)). Alternativt kan man "tvinge" medlemmer fra ens klub til at hjælpe til med at rydde op, mod at de måske sparer lidt på billetten eller noget i den stil.

Alt indtil nu har været fokuseret på de praktiske ting omkring turneringen, men de er også nogle af de vigtigste for at turneringen kommer til at gå glat, og alle får en god oplevelse. Selve spillene er der sjældent nogle der brokker sig over, men der er jo altid spørgsmålet om reglerne...

Army selection og restriktioner

Der er lige så mange meninger om army selection og restriktioner, som der er spillere, så det er helt op til een selv som arrangør, at finde ud af hvad man selv synes der bør være af regler og restriktioner til ens egen turnering. Man bør forsøge at sende et (helst tydeligt) signal om hvad man ønsker at se og ikke mindst hvad man ikke ønsker at se.

De fleste turneringer har regler der forsøger at begrænse de værste hære, som regel i form af dem der er kedelige at spille imod. Her vil man som arrangør gerne prøve at sørge for at flest mulige spillere får nogle sjove spil.

I stedet for at gå i detaljer her, vil jeg i stedet henvise til de øvrige sider her på hjemmesiden med tips til army selection, pointgivning (hvordan folk får point for deres kampe) og så videre. Ellers kan man altid prøve at forhøre sig lidt i miljøet, da der som oftest er nogle ting der er oppe i tiden.

En sidste ting - når man begynder at tale army selection skal man jo også overveje om nogen skal kigge folks hær lister igennem og give point ud fra det. I så fald skal der også afsættes tid til det.

Modstandere

Når der skal findes modstandere er den absolut mest bruge metode, den såkaldte Swiss draw. I første spil, finder man en tilfældig modstander. Efter første runde har alle fået point, og i resten af spillene i turneringen, kommer man til at spille mod en der har ca. lige så mange point som én selv (men selvfølgelig, aldrig den samme spiller mere end en gang).

Dvs. man får placeret de gode spillere i toppen, og de mindre gode i bunden, og på den måde kommer alle til at spille mod nogen der er ca. lige så gode som een selv, og det giver forhåbentlig sjovere spil for alle.

Man kan på nettet finde programmer der kan håndtere systemet for turneringen.

I tilfælde af at man ender op med et ulige antal spillere, er det en god idé at have en stand-in spiller stående til rådighed, som kan træde til og spille mod dem der mangler en modstander. I starten af hver runde bør man være opmærksom på om alle har fået en spiller, inden en stand-in sættes ind, da der kan være folk som ikke er dukket op, og så kan man sætte to spillere mod hinanden i stedet.

Maling

Det er en udbredt mening at malede hære giver sjovere spil, så derfor bør man tage stilling til om man vil gøre noget for at lokke malede hære til. Der er nogen der ikke gør noget, der er nogen der giver male point, nogen bruger f.eks. Lucky Seven eller lignende special regler, og nogen der stiller det som et krav for at deltage, at man kan stille en helt malet hær.

Uanset hvad man vælger, vil man dog altid vælge nogen fra, hvad enten om det er fordi de ikke vil spille mod umalede hære, eller om de ikke kan stille en malet hær, så det er igen bare at vælge hvad man som arrangør har lyst til. Igen skal man i programmet huske at sætte tid af, hvis hærene skal have en vurdering fra dommerne.

En malet figur er som regel defineret ved at have mindst 3 forskellige farver, malet nogenlunde rigtig på figuren (hud i ansigtet, metal på våben, etc.), og med mindst en malet base, eller evt. med flock på. En helt malet hær tæller selvfølgelig alle figurer man vil have på bordet, så det duer ikke at raise umalede zombier ind på bordet, og kalde sin hær malet.

Hvis man giver point giver man normalt folk der har en meget pænt malet hær en pæn sjat point (som gulerod), og så kan man graduere det ned med f.eks. pænt malet, normalt malet, og kun lige malet. Pointsatserne skal selvfølgelig tilpasses i forhold til hvor mange point man får for spil, mere om det nedenfor.

Man bør som arrangør også overveje hvordan man vil give point til lånte hære. Nogen låner hære fordi de gerne vil spille med en anden type hær, mens andre låner hære fordi den lånte hær er pænere og giver dem en bedre chance for at vinde. Man kan selvfølgelig ikke kende alle hære, men generelt er de pæne hæres ejere kendt af spillere i miljøet, og så vil man kunne finde ud af om en hær er lånt. Nogen gør ikke noget ud af at spillerne har lånte hære, mens andre mener at de ikke skal kunne få maksimum point, vinde bedst malede hær og lignende.

Et Lucky Seven er også en gulerod til malede hære. Idéen er at hvis man spiller mod en umalet hær (evt. mod alle hære), så må man i løbet af hvert af sine spil, automatisk lave én Ld test til en 7’er, i stedet for at slå om det. Alternativt kan arrangøren vælge den lidt bedre udgave, hvor man må vælge at omgøre én fejlet Ld test til en 7’er.

Ud over malepoint kan man også vælge at præmiere den bedst malede hær til turneringen. Det kan foregå det ved at dommerne vælger nogle kandidater ud, og så stemmer spillerne om den hær de synes er den flotteste mellem kandidaterne, når hærene er stillet op ved siden af hinanden. Igen er skal programmet tilpasses hvis man vælger at have dette med så der er tid til det.

Samlet pointgivning

Der skal jo kårdes en vinder af turneringen, så vedkommende kan gå og prale med det, og måske også bryste sig med en præmie og et diplom. Hvor store præmierne skal være, er igen op til arrangørerne. Det er klart at desto større præmier, des dyrere bliver turneringen da udgifterne jo skal dækkes.

Hvis der er større præmier kæmper folk måske hårdere (spiller mindre pænt) fordi de gerne vil vinde præmierne, og dem der ikke vinder synes måske at lidt for meget af deres billetpris går til andre. Omvendt giver større præmier måske mere præstige for turneringen, og kan lokke folk til. Der er meget for og imod, så det er bare at beslutte hvad man synes.

Hvordan den samlede vinder findes kommer igen an på hvordan man gerne vil have sin turnering. Nogle turneringerne finder den overordnede vinder ved at den spiller med flest battle points (de point man har modtaget for hver af sine spil, f.eks. 0-20 pr. spil), vinder turneringen - den såkaldte bedste general.

Andre vælger at ville præmiere den bedste "hobbyist", altså den spiller der er bedst til alle discipliner sammenlagt, for battle points, male point, army selection, quiz, fair play stemmer og hvad man ellers vælger at tage med i turneringen, så man har en overall vinder.

Man kan også vælge at præmiere bedste general, bedste maler og bedste overall spiller, men da de oftest ligger tæt, kan man komme ud for at den samme spiller modtager flere priser. Så kan man overveje om præmien skal gå videre til nr. 2 i rækken, men blot man har vedtaget hvad man stiller op, inden man kommer ud for det.

Til slut

Ellers er der vist ikke andet, end bare at kaste sig ud i det. Sørg for at reklamere for arrangementet i god tid på diverse debat fora og i relevante butikker i nærheden. Få en hjemmeside op med regler (eller skriv dem ind på førnævnte fora), mulighed for at stille spørgsmål, en guide til at finde hen til stedet og andre praktiske ting.

Det er slet ikke så svært, og Warhammer spillere er slet ikke så slemme ;-)

Held og lykke med det!